De AVG, daar optimaliseer je processen mee!

Wat opvalt is niet dat de AVG de laatste tijd steeds meer aandacht krijgt en er steeds meer over wordt bericht. Maar dat de tendens in de berichtgeving negatief lijkt te zijn en er wordt veel meer over de onmogelijkheden en angstbeelden wordt geschreven dan over de mogelijkheden en kansen die de AVG biedt.

Efficiency of te wel doelmatigheid, het bereiken van een maximaal resultaat met de inzet van zo min mogelijk middelen. Binnen de AVG kunnen we dit terugbrengen naar data-minimalisatie. Met zo min mogelijk data verwerken zorgdragen voor de correcte en optimale uitvoering van de processen. Het zorgt er voor dat wij opnieuw gaan nadenken over welke data we daadwerkelijk nodig hebben en welke data we verzamelen die we niet nodig hebben. Als we dit in kaart hebben gebracht gaan we direct de niet benodigde data wissen.

Het up-to-date houden van persoons-data is altijd een tijdrovende en geldverslindende klus geweest en daarbij nooit voorzien van de juiste prioriteit. Door data-minimalisatie hoeven we alleen nog maar de echt benodigde data up-to-date te houden, dit scheelt wel werk en levert wederom tijdswinst op.

Het recht op inzage is een ander belangrijk aspect binnen de AVG. Doordat iedereen kan en mag vragen wat een organisatie over hem/haar weet is het voor de organisatie van belang om de data goed in kaart te hebben, dit kunnen we doen door het principe van data-mapping. Door goed in kaart te brengen waar we onze data opslaan, zien we ook gelijk of we data meerdere malen opslaan. Dit kan dan worden gecorrigeerd. Het meerdere malen opslaan van data werkt foutieve verwerkingen in de hand. Dit moeten we vervolgens oplossen waardoor we veel te veel tijd en energie hier aan kwijt zijn.

Transparantie staat met hoofdletters beschreven in de AVG, informeer de betrokkene over wat je met de persoonsdata doet, met welk doel en met wie je het deelt. Door volledig en op voorhand transparant te zijn over de data-verwerkingen voorkom je veel vragen en discussies achteraf en ontvang je veel meer vertrouwen van de betrokkene, dit kan je naast het feit dat het een optimalisatieslag is, ook inzetten als commercieel unique selling point.

Zoals u kunt lezen is de AVG een uitkomst en zeker een mooi stuk gereedschap om uw huidige processen te optimaliseren.